Kjelde: Regnskap Norge

Det er fleire forhold verksemda alltid bør ta omsyn til, spesielt i nedgangstider. I samband med koronaviruset er det ei rekke særtiltak som er innført, slik som fristutsetjingar, kriselån og kontantstøtte til næringslivet. I tillegg er følgjande tiltak relevante i ein kvar situasjon:

DETTE BØR BEDRIFTER GJØRE I NEDGANGSTIDER

  • Ta tidlig kontakt med banken
    • Ta med oppdatert regnskap
    • Prøv å sette opp et likviditetsbudsjett
    • Be om avdragsfritak eller låneopptak
  • Be om utsettelse av betalingsfrister, også for leasing og husleie.
  • Vurder kostnadsreduksjoner som bedrer inntjeningen, herunder permittering av ansatte.
  • Sett investeringer som ikke er nødvendig på vent.
  • Reduser lagerbeholdningen.
  • Tilpass kundestrukturen. Avhengighet til noen få store kunder kan øke risikoen for selv å gå på en «smell» i nedgangstider.
  • Sørg for at fakturaadressene er korrekte og oppdater disse jevnlig for å unngå feiladressering.
  • Oppfølging av utestående kundekrav:
    • Fakturer straks etter vare-/tjenestelevering.
    • Tilpass betalingsvilkårene til kundene, og gi så korte kredittider som mulig.
    • Vær bevisst på hvilken kredittgrense du gir den enkelte kunde. Følg fordringsutviklingen nøye og vurder hver kunde individuelt.
    • Hold deg oppdatert om kundene. Vurder om det er nødvendig å foreta kontroll av betalingsevnen via et kredittinformasjonsbyrå for den enkelte kunde.
    • Send ut betalingspåminnelser raskt.
    • Sørg for rask oppfølging av misligholdte krav.
    • Renter og gebyrer ved sen betaling.

Les heile saka her.

Korona: Dette må du som driver virksomhet vite

Klikk her for utskriftsvennleg versjon