Det er fleire forhold verksemda alltid bør ta omsyn til, spesielt i nedgangstider. I samband med koronaviruset er det ei rekke særtiltak som er innført, slik som fristutsetjingar, kriselån og kontantstøtte til næringslivet. I tillegg er følgjande tiltak relevante i ein kvar situasjon:
DETTE BØR BEDRIFTER GJØRE I NEDGANGSTIDER
Ta tidlig kontakt med banken
Ta med oppdatert regnskap
Prøv å sette opp et likviditetsbudsjett
Be om avdragsfritak eller låneopptak
Be om utsettelse av betalingsfrister, også for leasing og husleie.
Vurder kostnadsreduksjoner som bedrer inntjeningen, herunder permittering av ansatte.
Sett investeringer som ikke er nødvendig på vent.
Reduser lagerbeholdningen.
Tilpass kundestrukturen. Avhengighet til noen få store kunder kan øke risikoen for selv å gå på en «smell» i nedgangstider.
Sørg for at fakturaadressene er korrekte og oppdater disse jevnlig for å unngå feiladressering.
Oppfølging av utestående kundekrav:
Fakturer straks etter vare-/tjenestelevering.
Tilpass betalingsvilkårene til kundene, og gi så korte kredittider som mulig.
Vær bevisst på hvilken kredittgrense du gir den enkelte kunde. Følg fordringsutviklingen nøye og vurder hver kunde individuelt.
Hold deg oppdatert om kundene. Vurder om det er nødvendig å foreta kontroll av betalingsevnen via et kredittinformasjonsbyrå for den enkelte kunde.