Kjelde: Regnskap Norge
For mer informasjon se beskrivelsen under fra Altinn digitalisering:
I 2017 ble det innført en bestemmelse i Folkeregisterforskriften (§ 2-2-2, tredje ledd) som gjør at alle personer med d-nummer i Folkeregisteret får status inaktiv fem år etter at d-nummeret ble tildelt. Denne statusen settes selv om personen i senere tid har vært til ID-kontroll. Inaktive d-nummer kan reaktiveres.
I januar 2022 var det fem år siden bestemmelsen ble innført som har ført til at et stort antall personer med d-nummer har fått status inaktiv i 2022. Det er krav til aktivt d-nummer for utstedelse av skattekort. Dette innebærer at personer med inaktivt d-nummer ikke får nytt skattekort automatisk før personen møter til ID-kontroll på et skattekontor eller får d-nummer reaktivert på annet vis
Personer som trenger skattekort og ikke er omfattet av unntak for id-kontroll må søke om skattekort og møte til ID-kontroll for at d-nummeret kan reaktiveres og skattekort skrives ut.
Personer som er unntatt oppmøte fra ID-kontroll skal legge ved gyldig legitimasjon ved søknaden om skattekort, det vil si fargekopi av gyldig legitimasjonsdokument som er stemplet, signert, datert, og ikke eldre enn tre måneder.
Trenger du å vite mer om D-nummer og id-kontroll? Se her: D-nummer – Skatteetaten
Du som arbeidsgiver kan søke om skattekort for din utenlandske arbeidstaker.
Dersom personen du søker om skattekort for har et inaktivt d-nummer, vil vedkommende få e-post om å bestille time til ID-kontroll før skattekortet kan skrives ut.
Her finnes nyttig info: Søknad om skattekort for utenlandsk arbeidstaker – Skatteetaten
Klikk her for utskriftsvennleg versjon